Geplaatst op

Betaal jij graag teveel?

Na Paleis voor een prikje, alle aandacht op tv voor gebruikte spullen en de toenemende belangstelling voor duurzaamheid, worden kringloopwinkels plat gelopen. Al deze bezoekers en de stijgende kosten hebben gemaakt dat de prijzen enorm opgedreven worden. Ook ik ervaar dat het steeds zelfzamer wordt om een leuk koopje in een kringloop te kunnen scoren.

En nog erger…… deze week is het me nog eens heel duidelijk geworden dat je maar beter heel prijsbewust kunt zijn als je iets in een kringloopwinkel wilt kopen. Je betaalt namelijk snel te veel. Ik geef je drie willekeurige voorbeelden die ik deze week tijdens m’n vaste kringlooprondje tegenkwam.

Wat vind je bijvoorbeeld van dit mooie bijzettafeltje. Nieuw voor €9,99 bij IKEA . Fantastisch doorleefd met gebruikssporen voor €15,00 bij een kringloopwinkel waar ik deze week was.

Ook deze mooie tafellamp was in de kringloop veel meer dan voor de nieuwprijs geprijsd. Het prijsbonnetje gaf maar liefst €22,50 aan, terwijl IKEA er niet meer dan €14,99 voor wil hebben.

Het laatste voorbeeld die ik geef gaat over een prullenbak. Nieuw bij de ACTION voor €3,79 en voor slechts €5,00 te koop bij een kringloop die ik bezocht. En wat schetst mijn verbazing? Even later zie ik een mevrouw met deze prullenbak bij de kassa staan. Ja natuurlijk doet ze er niet goed aan dat ze een gebruikte prullenbak kocht. Deze kan zeker nog een ronde mee. Ik kan alleen niet begrijpen waarom gebruikt, duurder moet zijn dan nieuw.

De mevrouw van de prullenmand had het vast niet door dat ze teveel betaalde. Maar als het zo doorgaat met de woekerprijzen die verschillende kringloopwinkels durven te vragen, worden de klanten helaas vanzelf weer de winkels met nieuw-producten in gedreven.

Geplaatst op

Vakmanschap en Deens Design

Vandaag willen we de schijnwerpers richten op een essentieel aspect van Deens design: de harmonieuze samenwerking tussen meubelmakers en ontwerpers. Deze symbiotische relatie heeft bijgedragen aan de creatie van tijdloze meubelstukken die wereldwijd worden bewonderd. Laten we samen de unieke dynamiek ontdekken die zich ontvouwt tussen meubelmakers en ontwerpers binnen de Deense designwereld.

Om maar even enkele te noemen:

Hans Wegner: Een van de meest invloedrijke ontwerpers in het Deense design. Hij heeft samengewerkt met verschillende meubelmakers, zoals Johannes Hansen en Carl Hansen & Søn, om iconische stukken te creëren zoals de Wishbone Chair en de Shell Chair.

Arne Jacobsen: Een visionaire ontwerper die bekend staat om zijn moderne en functionele ontwerpen. Hij heeft samengewerkt met meubelmakers zoals Fritz Hansen en Louis Poulsen om stukken zoals de Egg Chair en de AJ-lampenreeks te creëren.

Børge Mogensen: Een vooraanstaande ontwerper die bekend staat om zijn minimalistische en functionele ontwerpen. Hij heeft samengewerkt met meubelmakers zoals Fredericia Furniture om tijdloze meubelstukken zoals de Spanish Chair en de Hunting Table te produceren.

In het Deense designlandschap is de samenwerking tussen meubelmakers en ontwerpers van cruciaal belang. Het begint allemaal met een ontwerper die zijn visie en ideeën tot leven deel met de meubelmakers die de technische kennis en expertise bezitten om aan te geven wat wel en wat niet mogelijk is. Er ontstaat hierdoor een spel van waarbij grenzen van materiaal en vakmanschap van zowel de ontwerper als de meubelmaker worden opgerekt. Als dit samenspel van creativiteit en vakmanschap succesvol is kan dit resulteren in meubelstukken van uitzonderlijke kwaliteit en esthetiek.

Het succes van Deens design is geworteld in het vakmanschap van meubelmakers. Deze ambachtslieden hebben een diepgaande kennis van materialen en technieken, waardoor ze in staat zijn om hoogwaardige meubelstukken te creëren. Het gebruik van zorgvuldig geselecteerd hout, zoals teakhout, draagt bij aan de duurzaamheid en tijdloosheid van Deense meubels. Meubelmakers streven naar perfectie in elk detail, van nauwkeurige verbindingen tot verfijnde afwerkingen, en dit vakmanschap is duidelijk zichtbaar in het eindproduct.

Ontwerpers spelen een cruciale rol bij het vormgeven van de visie en esthetiek van Deens design. Ze putten inspiratie uit de eenvoudige, functionele en minimalistische principes die zo kenmerkend zijn voor het Deense design. Door hun creativiteit en verbeeldingskracht te gebruiken, ontwerpen ze meubelstukken die zowel tijdloos als eigentijds zijn. Ze streven naar de perfecte balans tussen vorm en functie, waarbij esthetiek nooit ten koste gaat van bruikbaarheid.

Mede dankzij de harmonieuze samenwerking tussen meubelmakers en ontwerpers floreert het Deens Design. Het vakmanschap en de creativiteit vormen de kern van deze samenwerking en resulteren in meubelstukken van ongeëvenaarde kwaliteit en esthetiek. De erfenis van Deens design wordt gevormd door deze synergie, waarbij elk meubelstuk een meesterwerk is dat de tijd overstijgt. Laten we de blijvende impact van deze unieke samenwerking vieren en ons blijven verwonderen over de prachtige creaties die voortkomen uit het Deense design.

Kijk ook het filmpje hieronder om meer te weten over het vakmanschap dat Deens Design zo uniek maakt.

Geplaatst op

Deens Design: Kwaliteit en Duurzaamheid in de Praktijk

Onlangs hebben we een bezoek gebracht aan een opslagloods in de omgeving van Herning, Denemarken, waar we een overvloed aan meubelen en lampen hebben ontdekt. Deze loods is een ware schatkamer van Deens design, met vele meubels die duidelijk het stempel dragen van ontwerper Arne Vodder.

Een opvallend kenmerk van Deens design is de onberispelijke kwaliteit van het vakmanschap. Deens meubilair staat bekend om zijn duurzaamheid en tijdloze esthetiek. Het gebruik van hoogwaardige materialen, zoals teakhout, draagt bij aan de lange levensduur van deze meubelstukken. Zelfs in de loods waar we op bezoek waren, konden we zien dat deze kwaliteit de tand des tijds had doorstaan. Ondanks de aanwezigheid van schimmel op sommige meubelstukken, waren ze nog steeds in uitstekende staat. Dit toont aan hoe robuust en duurzaam Deens design is.

Binnen de wereld van Deens design is Arne Vodder een naam die niet over het hoofd gezien mag worden. Vodder was een visionaire ontwerper die bekend stond om zijn minimalistische ontwerpen en uitmuntend vakmanschap. Hij werkte graag met teakhout en slaagde erin tijdloze stukken te creëren die nog steeds relevant zijn. Zijn meubilair wordt gekenmerkt door strakke lijnen, functionaliteit en het vermogen om naadloos in elke ruimte te passen. Het feit dat we in de loods enkele meubelstukken van Vodder hebben gevonden, benadrukt zijn invloed en bijdrage aan het Deense design.

Deens design is veel meer dan alleen esthetisch aantrekkelijk meubilair. Het vertegenwoordigt een tijdloze kwaliteit die zelfs onder moeilijke omstandigheden standhoudt. Ons bezoek aan de loods in de omgeving van Herning heeft ons opnieuw doen beseffen hoe Deens design vakmanschap, duurzaamheid en schoonheid combineert. Arne Vodder, als een van de meest invloedrijke ontwerpers binnen deze stroming, heeft een erfenis nagelaten die nog steeds resoneert in de wereld van design.

Geplaatst op

Het Erfgoed van Deens Design

Zoals je in de webshop van Old & Smiley zult zien zijn we gepassioneerde liefhebbers van tijdloos design en willen graag onze kennis en fascinatie voor Deens design met je delen. In dit blogartikel verkennen we de betoverende esthetiek van Deens design, de invloedrijke ontwerpers en de kenmerken die deze stijl zo uniek maken.

De Filosofie achter Deens Design: Deens design is gebaseerd op de filosofie van functionaliteit, eenvoud en vakmanschap. Het streeft naar harmonie tussen vorm en functie, waarbij ontwerpen worden gecreëerd met het oog op bruikbaarheid en praktisch gebruik. Deze benadering heeft geleid tot tijdloze ontwerpen die zich aanpassen aan veranderende behoeften en trends.

Deens design heeft enkele van ‘s werelds meest invloedrijke ontwerpers voortgebracht. Namen als Arne Jacobsen, Hans Wegner, Finn Juhl en Verner Panton zijn synoniem geworden met baanbrekend en iconisch design. Ze hebben de grenzen verlegd en nieuwe esthetische normen gesteld met hun innovatieve en tijdloze ontwerpen. Deense ontwerpers hebben altijd veel waarde gehecht aan de keuze van hoogwaardige materialen en vakmanschap. Hout, met name teak en eiken, wordt vaak gebruikt vanwege de warme uitstraling en duurzaamheid. Ambachtslieden zetten zich in voor uitmuntendheid in vakmanschap, waarbij de nadruk ligt op verfijnde details en afwerking.

Een opvallend kenmerk van Deens design is het gebruik van minimalistische vormen en organische lijnen. Eenvoud en elegantie staan centraal, waarbij overtollige versieringen worden vermeden ten gunste van een rustige en tijdloze uitstraling. Deze benadering heeft de tand des tijds doorstaan en blijft moderne interieurs inspireren. Deens design heeft wereldwijd erkenning gekregen en wordt gewaardeerd om zijn kwaliteit en esthetiek. Het heeft de interieurwereld beïnvloed en heeft geleid tot het ontstaan van andere Scandinavische designstromingen. Deens design is synoniem geworden met hoogwaardige, functionele en prachtige ontwerpen die tijdloze elegantie belichamen.

Old & Smiley heeft een passie voor Deens design en zijn we gefascineerd door de tijdloosheid van deze stijl. We geloven in de waarde van deze tijdloze stukken en streven ernaar om ze toegankelijk te maken voor designliefhebbers die op zoek zijn naar karaktervolle en duurzame items. Als je op zoek bent naar kwalitatief hoogwaardige tweedehands Deense meubels en decoratieve objecten, nodigen we je uit om een kijkje te nemen in onze webshop. Regelmatig bieden we hier producten van Deens Design aan.

Blijf ons blog volgen, want we zullen meer artikelen delen over specifieke ontwerpers, iconische stukken en trends binnen het Deense design. We hopen je te blijven inspireren met onze passie voor Deens design.

Geplaatst op

Psalm 8 en meer Joop Puntman

Mijn hart maakte een sprongetje! We kregen de kans om een wandreliëf van Joop Puntman in een school te gaan bekijken. De bestemming van deze school, de vroegere r.k. ulo te Elst is onzeker. Onbekend is wat er met het pand gaat gebeuren en daarmee is het ook onzeker of het wandreliëf nog een lang leven zal hebben.

Op weg naar Elst maakte we een ommetje langs het oude gemeentehuis in Andelst.

Het gemeentehuis dat in september 1965 geopend is, is in 2017 verkocht. Nu is het een zorginstelling. Gelukkig dat deze wijziging van bestemming geen wijziging in de gevelkunst betekende. Ik zie hier ambachten en sport en voor het eerst zie ik een weefster in een voorstelling van Joop Puntman. Helaas is dit werk niet zichtbaar gesigneerd, waardoor niet duidelijk is wanneer deze gemaakt is. Maar het zal zeker in 1965 of 1966 gemaakt zijn.

We vervolgden onze weg naar Elst. Aangekomen bij de r.k. Ulo werd onze blik getrokken naar het werk op de gevel.

Het verbaasde ons dat er onderdelen ontbreken. De vleugel van een vogel en de arm van de mensfiguur zijn verdwenen. Beter kijken leerde ons dat dit gevelkunstwerk niet zoals gewoonlijk bij scholen en overheidsgebouwen ingemetseld is. Het is op een zelfde wijze bevestigd als onze reigers. Dus gewoon aan een haak in de muur, waarbij de randen van het werk gevoegd zijn op de achtergrond om te voorkomen dat de wind eronder zou komen. Tja, dan kan je verwachten dat het voegsel na verloop van tijd uitdroogt of verkruimeld, er misschien een bal tegenaankomt of de wind eronder en de onderdelen vallen.

In de school hangen twee werken van Joop Puntman. “De lerende jeugd” is als eerste aangebracht.

Arnhemsche Courant 7 januari 1960

Het tweede werk in deze school “De spelende kinderen” is in april 1960 geplaatst.

Zelden zien we reliëfs die zo mooi van kleur zijn. Het is dan ook zelden dat we reliëfs zien die in een gebouw zijn aangebracht in plaats van een buitengevel. Hoe langer we kijken, hoe meer het werk tot leven komt. De kleuren lijken te gaan sprankelen en bewoog de vlinder diens vleugels?

Op hetzelfde terrein staat ook een gymzaal. In 1966 is het werk “de acrobaten” op de gevel bevestigd.

Tot slot reden we naar het “Over Betuwe College” in Elst.

De verbeelding van Psalm 8 is in 1966 aan de gevel geplaatst.

U doet hem heersen over de werken van Uw handen, U hebt alles onder zijn voeten gelegd: schapen en runderen, die allemaal, en ook de dieren van het veld, de vogels in de lucht en de vissen in de zee, al wat over de paden van de zeeën gaat.

Geplaatst op

Corry van Ammerlaan-van Niekerk

Corry van Ammerlaan - van Niekerk signeert al haar werk met de 3 letters CAN.
Corry heeft als kunstenaar een grote reputatie in zowel Europa als Amerika. Ze is betrokken bij de mens in de maatschappij. Dit komt sterk tot uitdrukking in haar werken.
 
De werken van Corry zijn of gedetailleerd zoals de werken op de foto's of heel abstract. Als je meerdere stukken van haar hebt gezien, dan zal je haar stijl uit duizenden herkennen.
 
Ze maakt werken die in de huiskamer kunnen, maar ook standbeelden. Het meest bekende werk van haar is denk ik wel het standbeeld van van Johan Cruijf.
Geplaatst op

Deens Design

Zoals je ziet in de webshop zijn diverse artikelen van Deens Design.  Ik vind het prachtig.

Houden van dit design was voor ons een goede reden om dit jaar onze vakantie in Denemarken door te brengen. Inmiddels terug genieten we nog na. In elk dorp en stadje zijn er wel één of meer kringloopwinkels "genbruksbutikken" te vinden. Ook op de verschillende wegen staan bordjes met daarop de tekst "loppe" of "loppesmarked". Door de bordjes te volgen kom je de ene keer in de achtertuin van particulieren. Op één adres werd ik (Diane) zelfs gevraagd of ik niet even in de kledingkast van de dame des huizes wilde kijken voor leuke kleding. Dit ging me te ver.

Interesse om te zien welke kringloop winkels we hebben bekeken? In de onderstaande kaart zijn die gemerkt met '22. De overige kringloopwinkels staan op het verlanglijstje voor een volgende vakantie. Klik op het volgende figuurtje op de kaart en je kun links op het scherm de verschillende categorieën aan - en uitzetten.

Enorm genoten we van het bezoek aan het Trapholtmuseum in Kolding. Hier was een tentoonstelling van het werk van Vernon Panton, één van de meest invloedrijke meubeldesigners van Denemarken. De tentoonstelling was niet alleen om naar te kijken, maar ook om op te zitten, te liggen enz.

In ieder geval zal dit niet ons laatste bezoek aan Denemarken zijn.

Geplaatst op

50% korting

Het mooie weer komt er weer aan. Wie wil dat nu niet, lekker buiten genieten van een goed boek. Of buiten je hobby uitoefenen en nieuwe dingen leren.

Daarom t/m 31 mei 2022, 50% korting op alle boeken en tijdschriften. Koop minimaal voor 25 euro en met de kortingscode 50%korting gaat er 50% van de prijs af. Deze korting geldt niet op  afgeprijsde artikelen.

t/m 31 mei mag je de kortingscode mag je niet zo vaak gebruiken als je wilt.

Geplaatst op

Kunst die raakt

Naar aanleiding van de artikelen over Joop Puntman, nam één van zijn zonen contact met ons op. Hij was enthousiast over de wijze waarop de artikelen hier op de website geschreven waren en wilde dit laten weten. Ik was heel verrast om contact te hebben met één van de kinderen van Joop Puntman. Dit omdat ik het beeld gevormd had dat Joop Puntman zo voor zijn kunst leefde dat hij geen plaats zou hebben voor een relatie en al helemaal niet voor kinderen.

Hahaha, zo zie je maar hoe je je kunt vergissen. En dat terwijl ik zelf altijd tegen iedereen “ANNA” roep. ANNA = Altijd Navragen Nooit Aannemen. Dus te fijner dat we nu rechtstreeks contact hebben met één van de kinderen waar een beeld geverifieerd kan worden 😊

Het digitale contact met een zoon van Joop Puntman heeft geleid tot een bezoek. Hij liet ons verschillende werken zien. We waren compleet overweldigd. Tot nu kenden we het werk van Joop m.n. van muurplastieken en grafstenen. Met veel plezier hebben we vele unieke werken aan gevels, het kerkhof in Haalderen en op muren en muurtjes inmiddels bewonderd. Elke dag bij ons thuis genieten we ook van een uniek werk. Daarnaast zijn de kleinere muurplastieken, de tekeningen op serviezen e.d. in serieproductie gemaakt.

Maar nu bij het bezoek maakten we kennis met olieverfschilderijen, pentekeningen, aquarellen, waskrijttekeningen enz. Wat een gave had deze man. Het was gewoon zo overweldigend dat ik dacht dat er bijna geen ruimte meer was in m’n hoofd om nog meer te zien, tot………….

……..tot een tekening in roze-rode kleur met blauwe cirkels getoond werd. De kleur trof me rechtstreeks in m’n emotie. Ik schoot vol en kon met moeite m’n tranen bedwingen. Later vroeg ik me af of het wel de kleur was dat me zo trof. Zonder dat ik goed naar de tekeningen in de drie cirkels gekeken heb, had ik juist die drie beelden haarscherp op m’n netvlies. Hoe actueel is de tekening die Joop Puntman naar aanleiding van de 2e Wereldoorlog maakte. Hoop dat de oorlog in Oekraïne snel ten einde gaat komen.

Geplaatst op

De oorspronkelijke eigenaresse van de reigers

In het krantenartikel, waarvan we een kopie hadden gekregen toen we de reigers kochten, stonden de namen van de oorspronkelijke kopers van de reigers benoemd. Omdat we het vermoeden hadden dat Joop Puntman bij de plaatsing van de reigers in 1978 geweest  was, hoopten we dat de kopers foto's gemaakt hebben van de plaatsing.

Met de verwachting dat we de eigenaren niet zouden kunnen achterhalen, toetste ik nonchalant de namen in. En plop, adres, telefoonnummer stond op m'n scherm. Het kon niet anders dan dan dat dit adres en telefoonnummer hoorde bij de oorspronkelijke eigenaars.  Toch voelde ik ook wel wat gene om te bellen. Eindelijk na weken, en de opmerking van Sjoerd dat deze mevrouw mogelijk op leeftijd kon zijn en misschien wel niet meer lang te leven zou hebben,  drukte ik het telefoonnummer in.

"Met Joke", klonk een jeugdige stem vol energie. "Oh, wat ben ik blij dat je belt en dat ik weet dat de reigers goed terecht gekomen zijn!" jubelde ze bijna uit.  Ze wilde de reigers zo graag nog een keer zien, waardoor een koffieafspraak direct voor de volgende dag gemaakt werd.

Een fitte oudere dame belde aan en bleef in de hal staan. "Wat geeft dit een ander perspectief? Ik heb de vogels alleen gezien terwijl ik 2 meter omhoog moest kijken. Nu zie ik het anders. Wat zijn ze groot?" Hierop volgde de verbazing over hoe de kwaliteit. Kunst dat 44 jaar in weer en wind aan de gevel heeft gehangen en geen enkele beschadiging heeft. Glazuur dat eruitziet alsof het recentelijk is aangebracht.

Voor ons was het zowel geweldig als pijnlijk om deze mevrouw te spreken. Geweldig omdat ze net al wij zo kan genieten van dit prachtige stuk werk en pijnlijk omdat ze dacht dat het kunstwerk zo aangebracht was op de gevel dat deze er niet af kon zonder het of de muren te beschadigen. Dus deze poging is niet gedaan en met pijn heeft ze het achtergelaten. De schrik sloeg haar dus net zoals bij ons destijds om het hart toen ze langs het huis kwam en zag dat de vogels weg waren. Haar conclusie was toen dat de kunst vernield was. Hoe blij was ze met m'n telefoontje geweest en hoorde dat het veilig en wel bij liefhebbers aan de muur hing.

Helaas voor ons kon Joke ons verder niet veel meer vertellen, dan dat we in het krantenartikel hebben kunnen lezen. Zij en haar man hadden de dag waarop de reigers opgehangen werden gewerkt. Er is geen foto gemaakt.

Geplaatst op

Joop Puntman; De werkplaats (deel 4)

In 4 delen vertel ik hoe onze Joop Puntman ontdekkingstocht van volledige onwetendheid, geleid heeft tot een bezoek aan de pottenbakkerij Het Ambacht in Haalderen, waar Joop Puntman een groot deel van zijn leven gewerkt heeft. 

Het Ambacht Haalderen bestaat na bijna 75 jaar nog steeds. Dat is m.i. heel bijzonder met name om twee redenen:

  • De 1e reden is dat in 1947 in Bemmel het Ambachtscentrum opgericht wordt in het kader van creëren van werkgelegenheid. Er zouden verschillende afdelingen gaan komen. Geen enkele daarvan, met uitzondering van de pottenbakkerij, is van de grond gekomen. Dat is natuurlijk al heel bijzonder. Waarom lukte de pottenbakkerij wel en alle andere afdelingen niet.
  • Een 2e reden lig in het feit dat ik Nederland geen enkele pottenbakkerij kan vinden die meer dan 60 jaar bestaat. Dus met een 74-jarig bestaan is het Ambacht Haalderen zeker uniek.

In ieder geval is het geweldig dat AMHA, zoals de naam Ambacht Haalderen afgekort wordt, er nog is. We kunnen daardoor in levende lijve de werkruimte van Joop Puntman gaan bekijken. Bart Janssen, de eigenaar van AMHA onthaalt ons enthousiast. Bij de ophanging van de reigers hebben we hem gebeld om tips te krijgen. Hij was duidelijk in z'n hum dat we nu in levende lijve Het Ambacht kwamen bekijken. We voelden ons zeer welkom.

Ik ben zo benieuwd naar wat voor mens Joop Puntman was dat mijn eerste vraag hierover ging. Ik heb nl. nauwelijks foto's gevonden van Joop Puntman op internet. Hierdoor vroeg ik me af of dit komt omdat hij zijn gloriejaren m.n. voor het algemeen gebruik van internet vierde, of dat het een verlegen man was. Bart vertelde dat Joop het beste werkte als hij geen mensen om zich heen had. Hierdoor had hij een eigen werkruimte.

Aan de wand in de huidige mallenruimte "blies" Puntman zijn ontwerpen op tot ware grootte. En in het huidige keukentje maakte hij zijn tekeningen.

Hiernaast is één van de vele tekeningen van Joop Puntman te zien.

Puntman heeft nog even geprobeerd om als zelfstandig kunstenaar aan de slag te gaan. Zijn kracht lag echter bij het ontwerpen en tekenen, waardoor het ondernemerschap dat een zelfstandig kunstenaar ook moet hebben, onvoldoende uit de verf kwam.  Hij is daarom in dienst getreden bij AMHA. De acquisitie werd nu voor hem gedaan.

Na het bezoek aan het AMHA wachtte ons pas echt een verrassing. Bescheiden noemde Bart dat er achter de kerk op het kerkhof een aantal werkjes van Joop Puntman te vinden zou zijn. Een paar werkjes? EEN PAAR WERKJES? De helft van de overledenen heeft een grafmonument dat door Joop Puntman ontworpen is.

Bijzonder om te zien dat Joop Puntman zelf een heel bescheiden plaque op zijn steen heeft.

 

 

 

 

Geplaatst op

Joop Puntman; De Reigers (deel 3)

In 4 delen vertel ik hoe onze Joop Puntman ontdekkingstocht van volledige onwetendheid, geleid heeft tot een bezoek aan de pottenbakkerij Het Ambacht in Haalderen, waar Joop Puntman een groot deel van zijn leven gewerkt heeft. 

Tijdens onze wandelingen in de buurt bleven we vaak staan bij een huis aan de Beethovenlaan. De reigers op de gevel vonden we prachtig. Alleen vonden we dat deze mooier zouden staan op de gevel van ons huis. Gekscherend hadden we al eens gezegd dat we dat huis zouden kopen zodra het op de markt zou komen. Enkel en alleen vanwege de reigers. Nadat we erachter gekomen waren dat ons muurplastiek werk was van Joop Puntman, werd voor ons duidelijk dat de reigers waar we al jaren zo van genoten ook van de hand van Joop Puntman moest zijn. De reigers werden nog mooier nu we wisten wie de maker was.

En toen........ de schrik sloeg Sjoerd om het hart. De reigers waren weg. Schilders waren de gevel aan het schilderen. Hij kreeg meteen het gevoel dat de reigers daar niet meer zouden komen te hangen. Alles ging er door zijn hoofd. Kenden de bewoners wel de waarde van het het gevelwerk? Hadden ze het goed van de muur gekregen of lag het nu verbrokkeld in de container? Wat als het niet meer compleet is? Zou het te koop zijn?

De bewoners waren niet thuis. De schilders waren tijdens hun vakantie aan het werk. Een bouwcontainer stond voor het huis. Sjoerd kon niet nalaten om deze na te zoeken op mogelijke aanwijzingen over dit geliefde kunstwerk. Ik stelde voor om een brief in de brievenbus van de bewoners te doen om onze belangstelling kenbaar te maken. Er gingen weken overheen. Geen reactie, ook nooit beweging in of om het huis. Bijna hadden we de hoop opgegeven toen Sjoerd beweging in het huis zag. Direct haalde hij me op van huis. "Diane, ze zijn er". Ik wist meteen wie hij bedoelde. Samen liepen we naar het huis en spraken de  bewoonster van het huis. Het praatje gaf ons hoop. Alles was goed en gaaf van de muur gekomen. Het lag op een veilige plek en ja zij en haar partner wilden het wel verkopen.

Als snel werden we het eens over de prijs en de reigers werden in 18 stukken naar ons huis vervoerd.

Bij alle losse onderdelen kregen we ook een kopie van een krantenbericht van juni 1978. In dit artikel werd gesproken over ooievaars. Helemaal prima, wij weten echter dat het reigers zijn vanwege de kromming in hun hals.

Het was een behoorlijke klus om de stukken bij elkaar te puzzelen en op te hangen. Na vele uren klussen is dit het resultaat.

 

 

 

 

Geplaatst op

Joop Puntman; Feest der herkenning (deel 2)

In 4 delen vertel ik hoe onze Joop Puntman ontdekkingstocht van volledige onwetendheid, geleid heeft tot een bezoek aan de pottenbakkerij Het Ambacht in Haalderen, waar Joop Puntman een groot deel van zijn leven gewerkt heeft. 

Speurwerk op internet leverde na een poosje de naam van Joop Puntman op. Even doorzoeken en daar kwam een redelijk sumiere Wikipedia pagina tevoorschijn. Toch gaf deze pagina me belangrijke informatie. Door de galerij-foto's zag ik de overeenkomst met ons muurplastiek. Nog verrassender was dat we, zonder het te weten, al  veel werken van Joop Puntman heb gezien. Vooral op gevels van scholen, openbare gebouwen e.d. is zijn werk te zien.

Voor de grap zijn we nog een aantal van deze werken nagereden.

Helaas zijn ook enkele kunstwerken prooi geworden van sloophamers. En dan is het prachtig is om te lezen  wanneer een kunstwerk gered wordt of wanneer het herplaatsen van een kunstwerk in nieuwbouw  goed lukt. Drie mooie voorbeelden zijn:

 

 

Geplaatst op

Joop Puntman; De vondst van een muurplastiek (deel 1)

In 4 delen vertel ik hoe onze Joop Puntman ontdekkingstocht van volledige onwetendheid, geleid heeft tot een bezoek aan de pottenbakkerij Het Ambacht in Haalderen, waar Joop Puntman een groot deel van zijn leven gewerkt heeft. 

Sjoerd's oog werd getrokken naar het keramiek op de kraam.  De kleuren, de vorm, hij vond het mooi.  Na wat spullen opzij gelegd te hebben ziet hij het muurplastiek in volle glorie. Hij had geen idee of het hier om een massaproductie ging, een kleine oplage was of een eenmalig kunstwerk. Ook had hij geen idee wie het gemaakt zou hebben.

Terwijl hij het werk van alle kanten bekijkt en inspecteert op beschadigingen roept hij achteloos naar de koopman "Wat moet je hiervoor hebben?"  Het bedrag dat hij me noemde wekte de indruk dat het een 13-in-een-dozijn-kunstwerk zou zijn. Toch bleef Sjoerd vermoeden dat het meer is dan een standaard plastiekje.

Toen Sjoerd thuis kwam was ik helemaal verrukt. Ik vond het prachtig en maande Sjoerd dat ik het niet mocht verkopen.  Kort speurden mijn ogen de kamer rond waarna ik mijn blik stil hield op de plek waar het kon hangen.  Dat was nog wel even een operatie. De wandlamp die al 10 jaar op deze plek hing moest de kamer uit, het keramiek werd opgehangen en de gaten van de wandlamp die nu nog zichtbaar werden gedicht.

Vanaf dat moment hadden wij een plastiek aan de muur die we beiden prachtig vinden.

Geplaatst op

De lekker lange avonden komen er weer aan!

Omdat de lekker lange avonden er weer aan komen, geeft Old & Smiley in de maand september 40% korting op alle artikelen in de categorie Hobby. Dit geldt natuurlijk niet voor de producten die ook in de categorie "Wat is het jou waard" vallen. Daarvan kan je al zelf je prijs bepalen. Ook de tijdschriften blijven buiten de actie.

Deze actie is de hele maand september 2021 geldig.

Vul bij het afrekenen de kortingscode Lekkerlangeavonden2021 in en de korting wordt automatisch berekend over de bovengenoemde producten.

Geplaatst op

Wat is het jou waard?

Old & Smiley heeft de categorie “Wat is het jou waard?” toegevoegd aan de winkel.

Wat is het jou waard?

Bij alle “Wat is het jou waard?”-producten betaal je het bedrag dat het product volgens jou ook werkelijk waard is. Een bedrag van 0 euro is natuurlijk niet toegestaan, want als het voorwerp je niets waard is, wil het immers ook niet bezitten.

Vul het bedrag in waarvoor je het zou meenemen als dit te koop zou liggen in een kringloop of op een markt.


With all “Wat is het jou waard?”- products, you pay the amount that you think the product is actually worth. An amount of 0 euros is not allowed, because if you think the product isn’t worth a pennie, you don’t want to posses it.

Enter the amount for which you would take it with you if it were for sale at a thrift store or at a market.

Kijk snel of er iets voor jou bij is! 

Geplaatst op

Verzendzones

Wereldwijd wordt er bij Old & Smiley besteld. Het lijkt daarom handig om aan te geven tot welke verzendzone jouw land behoort.

Old & Smiley orders are placed worldwide. It therefore seems useful to indicate to which shipping zone your country belongs.

EUR 1 EUR 2 Overige landen
België
Denemarken (excl. Faeröer Eilanden en Groenland)
Duitsland
Frankrijk (incl. Corsica en Monaco)
Italië (excl. San Marino en Vaticaanstad)
Luxemburg
Oostenrijk
Spanje (incl. Balearen, excl. Canarische Eilanden)
Verenigd Koninkrijk (incl. Kanaaleilanden en Gibraltar
Zweden
Albanië
Andorra
Belarus
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije
Canarische Eilanden
Cyprus
Estland
Faeröer Eilanden
Finland
Griekenland
Groenland
Hongarije
Ierland
Ijsland
Kosovo
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Macedonië
Malta
Moldavië
Montenegro
Noorwegen
Oekraine
Polen
Roemenië
Portugal (incl. Azoren en Madeira)
San Marino
Servië
Slovakije
Slovenië
Turkije
Vaticaanstad
Zwitzerland
De rest van de wereld

 

Geplaatst op

Vele betaalmogelijkheden bij Old & Smiley

Vanwege de vele buitenlandse klanten hebben we vandaag onze betaalmogelijkheden fors uitgebreid. Vanaf nu is het mogelijk om je bestelling via de website te betalen met:

  • ENG Due to the many foreign customers, we have today significantly expanded our payment options. From now on it is possible to pay for your order via the website with:
  • GER Aufgrund der vielen ausländischen Kunden haben wir heute unsere Zahlungsmöglichkeiten deutlich erweitert. Ab sofort ist es möglich, Ihre Bestellung über die Website zu bezahlen mit:
  • FR En raison des nombreux clients étrangers, nous avons aujourd'hui considérablement élargi nos options de paiement. Il est désormais possible de régler votre commande via le site internet avec :
  • PLS Ze względu na wielu zagranicznych klientów, dzisiaj znacznie rozszerzyliśmy nasze możliwości płatności. Od teraz możliwe jest opłacenie zamówienia przez stronę internetową za pomocą:
  • TUR Birçok yabancı müşteri nedeniyle bugün ödeme seçeneklerimizi önemli ölçüde genişlettik. Şu andan itibaren siparişiniz için web sitesi üzerinden aşağıdakilerle ödeme yapmak mümkündür:
  • JAP 多くの外国の顧客のために、私たちは今日、支払いオプションを大幅に拡大しました。今後は、次のWebサイトから注文の支払いを行うことができます。

 

Geplaatst op

Problemen met de mail zijn opgelost

Beste klant,

Mogelijk heb je geen mail van mij ontvangen terwijl je die wel verwachtte, is de bevestiging van je bestelling uitgebleven, of is een verzoek tot wachtwoordherstel niet beantwoord!

Dit ligt niet aan jou! Dit ligt ook niet aan Old & Smiley.

Van de profider ontving ik dit bericht:

Door een plotselinge extreme toename aan aanvallen op onze mailservers, moest er een directe oplossing komen. We hadden onze firewall daarom aangescherpt, om dit tegen te gaan. Nu blijkt echter dat door deze aanscherping ook een aantal legitieme IP adressen geblokkeerd zijn.

We hebben de filtering inmiddels gecorrigeerd, maar het is niet te achterhalen welke blokkades onterecht waren. Er loopt daarom momenteel een proces dat alle blokkades ongedaan maakt. Je kunt hierdoor problemen hebben ondervonden, maar als het goed is zou dit inmiddels verholpen moeten zijn.

Het lijkt erop dat alles nu weer goed werkt. Mijn excuses voor het evt. ongemak.